Fotózás esős időben
Az esős idő is kihasználható érdekes, hangulatos képek készítésére.
Dékán István
Az esőnél természetesen óvni kell a fényképezőgépet a nedvességtől. Egyes típusok fröccsenésálló kivitelűek, de ezeket se jó túl sokáig áztatni az esőben. Dolgozhatunk fedett helyről vagy esernyő alól. Az objektív frontlencséjét mindenképpen jó ha védjük, ezért egy UV vagy hasonló kis fedettségű színszűrőt fontos felhelyezni. A napellenző szintén csökkenti azt a veszélyt, hogy a vízcseppek az optikai elemekre kerüljenek. Ezért javaslom a napellenző használatát. Ha nagyon nagy az eső, és sokat szeretnénk fényképezni, akkor egy víz alatti tok nyújtja a legnagyobb biztonságot.
Az eső sokféle vizuális lehetősége közül az egyik a vizes ablaküvegen keresztül történő fényképezés. Az, hogy az üvegen lévő vízcseppek milyen élességgel látszanak, függ a gyújtótávolságtól, a gép és az ablak távolságától és a rekesznyílástól. Függ még attól is, hogy hova állítottuk az élességet, de ez csak viszonylag közeli motívumoknál szól bele a látványba. Ha az a cél, hogy a vízcseppek kirajzolódjanak, akkor legalább 50-70 cm-re kell lenni az üvegtől, és a rekesznyílás se legyen nagyobb f/8-nál. Az üvegen lévő cseppek csak akkor látszanak, ha meg vannak világítva és a háttér viszonylag sötét.
Városi környezetben az eső egyik jellegzetes képi hatása a kövezet fénylővé válása. Ez megváltoztatja a helyszín jellegét. Érdemes megkeresni a nedves kövezeten kialakuló tükröződéseket, visszacsillanásokat. Minthogy az égbolt eléggé sötét, ezért a fénylés könnyen túlexponálódik. Erre érdemes odafigyelni. Ha szükséges, kis mértékű mínusz expozíció korrekcióval elkerülhetjük a csillogó részek „kilukadását”. Ugyanaz a részlet száraz kövezettel sokkal kevésbé érdekes.
Esernyő alól dolgozhatunk, bár ez nem egyszerű. Gond akkor van, ha a szél is fúj és így oldalról beviszi az esőcseppeket az esernyő alá. Természetesen arra is kell vigyázni, hogy az esernyő ne lógjon be a képmezőbe, aminek a veszélye elsősorban a nagy látószögeknél jelentkezik.
Az esőcseppek megjelenése a képen függ a záridőtől és a fényviszonyoktól. Ha túl rövid záridőt használunk, a cseppek alig, vagy egyáltalán nem látszanak. Ha 1/500 vagy rövidebb idővel dolgozunk, a vízcseppek látszólag megmerevednek a levegőben. Ez csak akkor érdekes, ha viszonylag közelről sikerül nagy cseppeket lefényképezni. Ahhoz, hogy esőszerűen, kissé bemozdultan jelenjenek meg a cseppek, hosszabb záridő szükséges. Ez lehet 1/125 és 1/30 közötti. Még hosszabb időnél, egészen hosszú csíkokat kapunk. A cseppek akkor a legszebbek, ha ellenfényben vannak és sötét a háttér. Világos háttér előtt egyáltalán nem látszanak.
Külön figyelemre érdemes motívumok az esernyők. A színes ernyők érdekes színfoltot adhatnak a szürke környezetben. A kevésbé színesek formájuk révén jelenthetnek kompozíciós elemet. Ez a kép nagy látószögű objektívvel készült viszonylag közelről. Ilyen esetben fontos, hogy az esernyő és a kövezet is éles legyen. Ezért legalább közepes rekesznyílás szükséges. A mozgó alaknál nehéz a kompozíció szempontjából legjobb pillanatot eltalálni, ezért célszerű képsorozatot készíteni. Itt is négy felvétel készült gyors egymásutánban. Ebből lett kiválasztva az, ahol a haladó ember elhelyezkedése a legoptimálisabb.
Egy ideig az eső elmúltával is megmaradnak a lehullott vízcseppek. Ilyenkor legtöbbször világosabb is van, így alkalmasabb az idő a fényképezésre. Nem is beszélve arról, hogy a felszerelésünket már nem fenyegeti a beázás veszélye. Gyorsan kell dolgozni, különösen nyáron, a melegben, mert a víz hamar felszárad. Fél óra múlva már eltűnik a sajátos, esős hangulat.